SORRIE!! ECHT EEN HEEL LANG VERHAAL.... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Mieke Embrechts - WaarBenJij.nu SORRIE!! ECHT EEN HEEL LANG VERHAAL.... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Mieke Embrechts - WaarBenJij.nu

SORRIE!! ECHT EEN HEEL LANG VERHAAL....

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

12 Mei 2007 | Turkije, Istanbul

Hallo!! Hoe gaat het in Nederland? Hier gaat alles heel goed, het weer is echt Grieks nou, elke ochtend loop ik met 30 graden naar school en daarna wordt t nog warmer.. kan nou al nie wachten tot het juni is en ik mn tentamens mag maken met 40 graden. Maar goed daar heb ik zelf voor gekozen haha. Ik heb al lang niks meer geschreven dus heb weer veel te vertellen. Na mn bezoek aan Santorini had ik een paar dagen om alles te wassen en op te ruimen, en in no time een essay te schrijven voordat Bas woensdag kwam.

Toen hij aankwam wastie hartstikke ziek dus heeftie heel de dag in mn kamertje gelegen. ’s Avonds zijn we toch maar een rondje door de stad gaan lopen en de volgende dag ging t gelukkig weer wat beter. Omdat ik eigenlijk geen bezoek mag laten slapen in Matsi was t nog een heel gedoe om Bas t huis uit te krijgen omdat Mr. Happy (de huisbaas) waarschijnlijk wel wat in de gaten had. Maar het is allemaal gelukt en we hebben de bus naar Meteora gepakt. De volgende dag hebben we de kloosters bezocht en ik blijf het echt een van de gaafste plekken van Griekenland vinden. Beetje jammer dat de Japanners die plek ook ontdekt hadden. ’s Avonds nemen we de bus naar Grevena om vanuit daar over te stappen naar Veria omdat daar opgravingen te zien zijn. De busreis duurt best lang en als we wakker worden snappen we waarom want we zijn ineens weer terug in Thessaloniki. We hebben dus anderhalf uur te lang geslapen en zijn dus doorgereden tot het eindstation.. Omdat we ook niet weer in Thessaloniki wilden blijven hebben we maar meteen weer de bus teruggepakt naar Veria, waar we de volgende dag de opgravingen bezochten in Vergina. Het was leuk om een x te zien maar eigenlijk niet alle moeite waard die we ervoor gedaan hebben, maar ja dat konden we ook niet van te voren weten! ’s Avonds gaan we met de Nederlandse vrouwen uit eten in Thessaloniki en de volgende dag gaat ons busavontuur verder als we naar het strand in Halkidiki willen, en de man op het busstation zegt dat we maar anderhalf uur hoeven naar het strand waar we heen willen, wat in het echt dus 3 uur is.. beetje balen dus! Maar goed, we hebben nog wel wat strand gezien. De volgende dag breng ik Bas weer naar het vliegveld, gelukkig heeftie geen heel slecht beeld van Griekenland ondanks dat alles met de bussen de soep in liep, het was toch leuk.

Na dit avontuur was het tijd voor mijn volgende reisje, Istanbul! Ik heb weer maar een paar dagen om alles klaar te maken en te regelen want woensdagavond nemen we de nachttrein. De hokjes zijn wat klein maar de bedden slapen lekker hoewel je aan echt slapen niet toekomt want je wordt regelmatig wakker gemaakt voor douane-, paspoort-, ticketcontrole en je moet eruit om in een of ander achtergelegen kantoortje 10 euro voor je visum te betalen. Maar om 9 uur komen we in Istanbul aan en vinden we via een hotelpropper meteen een mooi hotel op loopafstand van het historische centrum. Ik krijg meteen Turkse thee voor mn neus, en verheug me al op alle thee die ik moet gaan drinken.. :S haha
Daarna neemt hij ons mee naar een tapijtenwinkel, best gaaf om te zien en dan gaan we zelf de stad in. We zien eerst de Ayasofia, een moskee die niet meer gebruikt wordt nu en vroeger een byzantijnse kerk was. Heel groot en heel indrukwekkend om te zien. Beetje jammer dat het binnen weer in de steigers staat maar daar wennen we al aan. Na de Ayasofia gaan we naar het belangrijkste in Istanbul, de blauwe moskee. Buiten is hij al de moeite waard om naar te kijken, maar binnen is het nog mooier. We moeten natuurlijk onze schoenen uit en een hoofddoek op. Wat ik wel een beetje raar vond was dat de toeristen gewoon foto’s maakten terwijl er een paar meter verder mensen zaten te bidden. (daar ben ik er natuurlijk ook een van) Maar hij was echt supermooi om te zien van binnen. Daarna lopen we door naar de Yerebatan Cistern, waar je hele gangen met pilaren ondergronds had en tussen die pilaren zat water waar vissen indreven. Echt supergaaf om te zien! Er waren 2 pilaren waar het hoofd van medusa onderzat en niemand wist waar die vandaan kwamen. ’s Avonds hebben we nog een rondje langs de Ayasofia en de blauwe moskee gedaan om ze by night te zien, wat helemaal mooi is. Ik wilde een foto maken van de blauwe moskee van dichtbij, toen was n man hem net aan t afsluiten en vroeg of ik m nog ff van binnen wilden zien. Dat was echt indrukwekkend omdat hij nu helemaal leeg was en supermooi verlicht.

De volgende dag gingen we op zoek naar Topkapi’s paleis, en hoewel we dachten dat we er waren, hebben we 2 uur in een museum rondgelopen. Best een leuk museum maar we kwamen erachter dat het echte paleis een stuk verderop lag. Omdat we het nu wel gezien hadden met dingen bezoeken besloten we om dat voor zondag te laten en nu inkopen te doen op de grote bazaar. Dat was echt zooo gaaf! Hele kleine overdekte straatjes met allemaal winkeltjes met lampen, schalen, waterpijpen, kleden enz. Ik ben niet helemaal los gegaan maar heb wel wat leuke dingen gekocht. Daarna zijn we via de kruidenbazaar naar het nieuwe Europese gedeelte gegaan waar we vanaf de Galatatoren de zonsondergang bij de Gouden Hoorn hebben gezien. ‘s avonds hebben we in een echt Turks café waar we op kussens op de grond lagen waterpijp gerookt met appeltabak.

De volgende dag was t tijd om ons na die zware maanden Griekenland te laten masseren in de Hammam. Hij is echt heel mooi van binnen en gebouwd door dezelfde architect als die van de blauwe moskee. In het midden is een hele grote warme steen waar we allemaal op moesten liggen om op te warmen en daarna worden we door een grote halfnaakte dikke Turkse vrouw gewassen en gemasseerd. T gaat er best hardhandig aan toe want ze mepte keihard op mn kont als ik om moest draaien.
Fris en schoon nemen we de boot naar het Aziatische gedeelte om maar even te kunnen zeggen dat ik in Azië geweest ben! Daar hebben we de zonsondergang langs het water gezien op banken met grote kussens, vlakbij de Leandertoren, echt heel gaaf.
Zondag vinden we dan toch echt Topkapi’s paleis. Beetje afzetters zijn het wel want we moeten 10 lira entree betalen (= 6 euro) en als we de harem in willen, wat de topattractie is, moeten we nog eens 10 lira betalen, maar daar kom je pas binnen achter. Toch is de harem wel de moeite waard, die sultans en sultanas hadden vroeger geen slecht optrekje. Omdat er echt heel veel te zien is brengen we 4 uur door in topkapi’s paleis en daarna winkelen we nog wat in Istanbul, eten we een broodje kebab en dan is het tijd om weer te gaan 

Zo daar hadden jullie weer even wat om te lezen. Het is nu alweer anderhalve week geleden dat ik terugkwam uit Istanbul en het volgende reisje is alweer gepland. Zaterdagnacht gaan we met de nachttrein naar Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. Tot snel!! En iedereen bedankt voor alle kaarten!!

  • 12 Mei 2007 - 13:21

    Harrie:

    Ja Harrie hier!

    Weet jij wel waar Mekka ligt? goeie foto's!
    het geloof doet je goed!

    xxx

  • 13 Mei 2007 - 09:49

    Desiree:

    Hi Miek,

    wat heb jij een zwaar leven zeg!! Gelukkig is het weer bijna voorbij. :) Maar al met al maak je een hoop leuke dingen mee. En geweldige foto's. Zijn Coen en Anke er nu?

    Tot over een maandje of 2

    x Desiree

  • 13 Mei 2007 - 17:22

    Suusje:

    Hola Guapa!! Zooo jij doet echt veel leuke dingen!! Mooie foto's allemaal!! Ik hoop dat het nog allemaal leuk is maar daar twijfel ik niet aan!!
    Miss you!!

    kussie..

  • 15 Mei 2007 - 10:28

    Rogier:

    Mieke!!

    was weer ff leuk om te lezen hor!! maar wat je al zegt gedateerde informatie!! Nu loop je nog anderhalve week achter!! Dus nog minstens zo'n verhaal en wij zijn weer bij!!

    Spreek je,

    Kus

  • 15 Mei 2007 - 11:47

    Cietje:

    Skatjeee,

    Weer een leuk verhaaltje om te lezen! Mis alleen nog wel het Mooi Man verhaal ;-)
    Hier alles prima hoor! Weekendje rosébier weer overleefd ;-)

    Spreek je snel weer!

    Dikke kus

  • 19 Mei 2007 - 17:15

    Flientje:

    Heeej Miekxx

    Hoe is ie? Zo te lezen ben je druk bezig met dingen maar niet voor school :P
    Doe je goed! Ik heb al lang niks van me laten horen sorry :$
    Ik zit iig ook niet stil, ik werk namelijk heel hard! ;)
    2 x in de week hebben we aankomsten, met de bus & het vliegtuig (BCN) en 3 x in de week hebben we hotelbezoeken en dan hebben we nog 1 dag kantoor = 6 dagen + de vrije zondag is 7 dagen in de week. En dan is de week dus weer voorbij.
    Ik zit er vandaag precies 4 weken, en ik ben al helemaal gewend! Ik heb van aankomst dag 1 tot de zaterdag dat ik er 1 week was in Lloret gezeten en van week 1 tot week 4 (vandaag) in Blanes gezeten. Dus heb nu mijn 3e slaapplek, maar deze is voor vast. In dit vernieuwde appartement zit ik tot half september en dan ga ik weer naar huis.

    Je kunt me iig volgen al je tijd hebt (dat heb je niet veel als je zoveel beleefd)
    www.flieninspanje.waarbenjij.nu :P

    Kijk maar!

    Kus Flien,, en nog heel veel plezier!

  • 20 Mei 2007 - 17:38

    Wilma:

    Ha die Mieke

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik las dat je naar Sofia ging ik ben benieuwd hoe het daar was? Nog 5 weken werken dan ik ook naar Bulgarije. Heel veel plezier nog ik hoop dat je vaak 40 graden mag hebben, heeeeeerlijk!!!!!!!!!!!!!!

    Groetjes veel liefs Wilma xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Mieke

kalimera!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 15278

Voorgaande reizen:

07 Februari 2007 - 07 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: